سالن های کنفرانس

اهمیت آکوستیک سالن های کنفرانس

سالن های کنفرانس

 

سیستم آکوستیک سالنهای کنفرانس معمولا به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرند.

اما همینکه سالن شروع به کار می کند این امر به مشکلی مهم تبدیل می شود.

طراحان معمولا در طراحی سالنهای کنفرانس و یا اتاق های هیئت رئیسه بیشتر به مسئله زیبایی ظاهری اهمیت می دهند.

و وقتی مشتری ها این طرح های زیبا را مشاهده می کنند مساله آکوستیک حتی به فکرشان هم نمی رسد.
بنابراین طراحی آکوستیک این سالنها مورد توجه قرار نمی گیرد.
اما زمانیکه شروع به استفاده از این سالن ها می کنند.
در برگزاری جلساتشان دچار مشکل می شوند و آکوستیک اهمیت خود را نشان می دهد.
۱٫
در زمان طراحی یک سالن کنفرانس یا اتاق هیئت رئیسه:
سه موضوع ابتدایی در ارتباط با آکوستیک باید مد نظر قرار گرفته شوند.

۲٫
ایزولاسیونو جداسازی صدا برای جلوگیری از داخل شدن صداهای مزاحم و همچنین جلوگیری از خارج شدن صدای داخل سالن.
استفاده از پوششهای خاص دیوار برای ایجاد فضای آکوستیک مناسب برای بحث و گفتگو.
دور میز های بزرگ اتاق های هیئت رئیسه.

۳٫
کنترل صدایسیستم های خنک کننده برای کاهش صدای زمینه و ایجاد امکان بحث و گفتگو از فاصله ی دور میز های بزرگ اتاق های هیئت رئیسه.

ایزولاسیون یا جداسازی صدا به این معنا است: که فضای داخل سالن باید کاملا از فضای خارج جدا ساخته شود.
به گونه ای که صداهای خارجی مزاحمتی در جلسات ایجاد نکنند و همچنین از شنیده شدن مذاکرات محرمانه در خارج از سالن جلوگیری شود. این امر نیازمند این است که دیوارها با یک سیستم مناسب انتقال صدا (STC) طراحی شوند.
و اطمینان حاصل شود تزئینات و جلا کاری ها موجب نمی شود و همینطور باید از درب هایی با پوشش آکوستیک استفاده گردد. معمولا جزئییات به ظاهر بی اهمیت باعث کاهش کیفیت ایزولاسیون صدا می شود، برای مثال دیوارهای اتاق هیئت رئیسه ای که پوشش کامل ایجاد نمی کنند، جلاکاری

های داخلی بدون فرم، درب های بدون پوشش و کانال های گردش هوای معمول.

مساله بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که میزهای مورد استفاده در این سالن ها باعث می شوند .
افراد با فاصله نسبتا زیادی از همدیگر بنشینند و این امر در گفتگو ها مشکل ایجاد می کند.

شرایط در صورتی که انعکاس صدا در داخل سالن زیاد باشد حتی بدتر هم می شود و نه تنها برقراری ارتباط داخل سالن را با مشکل مواجه می کند
بلکه بر روی کیفیت صدا در سمت دیگر یک کنفرانس تلفنی یا کنفرانس های تصویری هم تاثیر گذار است.
راه حل این مشکل این است که از پوشش هایی برای دیوار ها و سقف استفاده گردد که صدا را در داخل سالن تقویت می کنند اما در عین حال انعکاس صدا را کاهش می دهند.

یک مشاور آکوستیک می تواند تعادل مناسبی بین جذب، انعکاس و پراکنش و پخش صدا ایجاد نماید و محیطی را بوجود آورد که ارتباط بصورت شفاف و با راحتی صورت پذیرد.

  1. موضوع دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد کنترل میزان صدای سیستم های سرمایشی است.
    زمانیکه در گرمای تابستان از سیستم های خنک کننده استفاده می شود. صدای حاصله تاثیر بسیاری در ماسکه کردن و پوشاندن بخشی از مکالمات دارد.
    ما حتی شاهد بوده ایم که برخی شرکتها به دلیل این صدا سیستم های سرمایشی و گرمایشی را در طول برگزاری جلسات خاموش می کنند
    و مطمئنا در گرمای تابستان و سرمای زمستان این امر جلسات طولانی را غیر قابل تحمل می کند.

  2. اما اگر طراحی درست و مناسبی صورت بگیرد صداهای خارجی و یا اتاق های مجاور مزاحمتی برایسالن های کنفرانس یا اتاق های هیئت رئیسه بوجود نمی آورد
    و در عین حال کارمند ها و یا افرادی که خارج ازمحیط قرار دارند در جریان بحث های محرمانه ای که در این سالن ها صورت می گیرد قرار نمی گیرند
    و شرکت کنندگان در این بحث ها می توانند به راحتی از فاصله نسبتا دور دور میز ها مذاکره نمایند وکنفرانس های تلفنی و ویدئویی هم به راحتی برگزار می گردد.
    همه این مسائل ممکن می شود تنها در صورتیکه طراحان مساله آکوستیک را در اولویت کاری خود قرار دهند.
  3. ویژگیهای آکوستیک سالن کنفرانس
  4. ویژگیهای آکوستیکیک سالن کنفرانس با توجه به نوع رخدادهایی که در آن صورت می پذیرد متفاوت می باشد.
    سخنرانی ها در جریان یک کنفرانس، جلسه و یا یک نمایش تاتر باید بلند و قابل فهم و در عین حال گرم و صمیمانه باشند.
    موسیقی ها باید کامل و پرطنین و واضح و فراگیر باشند.
    لازم است صدا در تمام نقاط سالن بصورت یکسان شنیده شود و تعادل صوتی برقرار گردد.
    و از مشکلاتی همچون ارتعاش و یا اکو صدا جلوگیری شود.
    رخداد هایی که از صدای بسیار بلند در آنها استفاده می شود مانند کنسرت های گروهی باید به درستی کنترل گردند،
    بخصوص در ردیف های پایینی.
  5. سقفیک سالن همایش باید در مرحله اول انعکاس دهنده و پخش کننده صدا باشد (بجای اینکه جذب کننده صوت باشد) تا انرژی اولیه را در سالن منعکس کند.
  6. و صدا را بلند و قابل فهم نماید. سقف باید ۳۰ تا ۵۰درصد به فضای بالای آن باز باشد تا نیروی مازاد صوت را خارج نماید و باعث انعکاس صدا گردد.
    لازم است سطح سقف قابلیت پخش کنندگی صدا را داشته باشد تا فضاهای باز باعث انقطاع پخش صدا و مشکل در یکسانی صدا بوجود نیاید.
    قسمتهای پایینی و دیوارهای پشتی نزدیک به شنوندگان هم باید قابلیت انعکاس دهندگی و پخش کنندگی داشته باشند
    و صدا را جذب نکنند تا بلندی صدا و قابل فهم بودن آن تضمین شود و از اکو صدا از دیوار پشتی جلوگیری شود.
  7. انعکاس و بلندی صدا توسط قرار دادن لایه هایی برای جذب و پخش صدا به ترتیب در قسمت داخلی سقف و دیوارهای بالایی کنترل می شوند.
    (جذب فرکانس متوسیط و پخش فرکانس بالا).
  8. میزان جذب و پخش بستگی به بزرگی فضای سالن دارد.
    سالن های بزرگتر (بیشتر از۱۰ متر مکعب به ازای هر صندلی) نیاز دارند.
    تا حدود ۵۰ درصد دیوار قسمت بالا خاصیت پخش کنندگی داشته باشند
    درحالیکه سالن های کوچکتر (۷ تا ۱۰ متر مکعب به ازای هر صندلی) باید حدود ۲۵ درصد قسمت بالایی این خاصیت را داشته باشد.
    معمولا سالن های کوچکتر از ۷ متر مکعب به ازای هر صندلی به اندازه کافی برای پخش موسیقی پرانعکاس نیستند
    و تنها می توان از آنها به عنوان سالن های سخنرانی خوب استفاده نمود. در این سالن ها میزان بسیار کمی خاصیت جذب کنندگی مورد نیاز است.
    مشکلاتی همچون اکو شدن صدا و صدای منقطع بوسیله خاصیت پخش کنندگی diffusion  وdiffsorption جلوگیری می شود.
  9. اندازه و شکل
  10. اندازه یک سالن همایش چند منظوره باید بین۷٫۸ تا ۹٫۳ به ازای هر صندلی باشد.
    سالن های با حداقل این اندازه برای استفاده در سخنرانی ها و پخش فیلم ها استفاده می شود و برای کنسرت ها مناسب نیستند.
    سالن  هایی که مشخصا برای پخش موسیقی استفاده می شوند.
    و تنها گاه گاه فیلم در آنها نمایش داده می شود و یا برای کنفرانس ها مورد استفاده قرار می گیرند.
    می توانند اندازه ای برابر ۳۵۰ cubic feet  به ازای هر صندلی داشته باشند.
    سالن های چند منظوره بیشتر بصورت مستطیلی شکل هستند با عمقی بیشتر از عرض سالن که ۴/۱ در برابر ۰/۱ است. معمولا عرض سالن نباید از ۸۵ درجه باشد.
  11. سقفRoof deck
  12. اگر سایز سالن مطابق استاندارد های بزرگی به ازای هر صندلی که در بالا توضیح داده شد باشد یک سقف فلزی استاندارد معمولا قابل قبول است.
    اما اگر اندازه سالن بسیار بزرگ باشد (بیشتر از۱۰ متر مکعب به ازای هر صندلی) به یک سقف فلزی پرفراژ شده آکوستیک با جاساز های فایبرگلاس نیاز است.
  13. ابرها
  14. ابر های آکوستیک که منعکس کننده و ساطع کننده می باشند (رنگ آبی) باید در زیر سقفroof deck آویزان شوند.
    و با راهروها و زوایای دید از اتاق کنترل (رنگ قرمز) و بلند گوها (رنگ سبز) هماهنگ شوند.
  15. ابرهای پیش صحنه – ابرهایی که دقیقا در قسمت جلوی صحنه قرار دارند.
    باید زاویه ای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه داشته باشند و باید از ۳ تا ۵ درجه۳’-۵’ بالاتر از صحنه قرار داشته باشد.
    تا فضای لازم برای قرار گرفتن سیستم های بلند گو بوجود آید.
  • ابرهای میانی – ابرهایی که در قسمت میانی سالن قرار دارند
    باید به صورت افقی قرار بگیرند تا صدا را به قسمت عقبی سالن منعکس کنند.
  1. ابرهای عقبی – ابرهای عقبی سالن باید زاویه معکوس داشته باشند
    تا صدا را به انتهایی ترین صندلی ها منعکس کنند
    و از اکو شدن صدا از دیوار بالایی قسمت عقب سالن جلوگیری نمایند.
  2. شکل ابرها – انواع مختلفی از ابرها وجود دارد،
    از یک شکل منحنی ساده گرفته (شکل موجی تک شعاییmonoradial)،
  3. تا کنحنی های ساده در هر دو جهت (شکل موجی دو شعایی biradial).
  4. دیوارهای بالایی
  5. دیوارهای کناری و عقبی در فاصله۸’-۰” از کف معمولا فضایی هستند که به diffsorption برای کنترل انعکاس کلی نیاز دارند.
    پوشش ایده آل برای این بخش از کار بد پنل های آر پی جی است (RPG’s BAD Panels).   

    این پنل ها قابلیت جذب بسیار خوبی در فرکانس های متوسط دارند.

    درحالیکه فرکانس های بالا یی را که برای قابل فهم شدن و تعادل کالی صوت در سخنرانی ها لازم است

    حفظ و پخش می کنند.

    از پنل های BAD با ضخامت ۲’’ بر روی دیوار های gypsum boar

     و پنل های BAD با ضخامت ۴’’ بر روی دیوارهای بتنی سیمانی concrete walls استفاده شود.

    معمولا در حدود ۵۰ درصد از دیوار عقبی قسمت بالا

    (بالاتر از ۸’-۰” و پایین ابرهای سقفی انتهایی ترین قسمت) می بایست diffsorptionداشته باشد.

    معمولا درحدود ۳۰ درصد از دیوار های قسمت بالایی باید از diffsorption استفاده نمایند.

  6. دیوارهای پایینی
  7. دیوارهای قسمت پایینی و دیوارهای عقبی (پایینتر از۸’ – ۰”) باید سخت و محکم باشند.
    و خاصیت منعکس کنندگی و پخش کنندگی داشته باشند.
    این کار می تواند با استفاده ازPRG Diffusor Blox بدون درز و رنگ شده (nonslotted & painted) به صورت مقرون به صرفه ای انجام گردد
    و همچنین می توان از پوشش های چوبی باکیفیت تر مانند Flutter Free  یا QRDs و یا Diffractals استفاده نمود.
    اگرچه پوشش های چوبی باکیفیت گرانتر هستند اما آنها در مقادیر کمتری استفاده می شوند
    و تنها در قسمتهای بسیار حساس از آنها استفاده می شود.
  8. سیستم پخش صداdiffusion دیوار عقبی باید بین ۳’ – ۰” و ۷’-۰” بالاتر از کف باشد.
    فضای باقیمانده دیوار عقبی را می توان به رنگ مشکی و یا gypsum در آورد.
  9. سیستمdiffusion دیوار های پایینی باید بین  ۲’ – ۰” و ۷’-۰” بالاتر از کف قرار بگیرد
    و بهترین استفاده از آنها در جلوی سالن صورت می گیرد
    بخصوص در دیوار های کناری زاویه دار پایینی که معمولا در کنار فضای صحنه قرار دارند.
    دیوار های پایینی در نیمه عقبی سالن را می توان به رنگ gypsum board  و یا concrete در آورد.
  10. کف سالن
  • کف سالن که صندلیها بر روی آن قرار دارد باید سخت و محکم و منعکس کننده صدا باشد./ صندلی همایش

    برای مثالVCT و یا بتن رنگ شدهstained concrete.

    تنها راهروها و محل های گذر باید با فرش های کم تراکم فرش شوند.

  1. هشدار
  2. پوشش هایDiffusive می توانند عمقی از ۱” تا ۱۲” داشته باشند.
    آنها باید از اول کار با شکل و ساختار دیوار هماهنگ شوند.
    تا در آن پنهان شوند و با بیرون آمدن از دیوارها فضا را اشغال نکنند.

    اهمیت آکوستیک سالن های کنفرانس

    سالن های کنفرانس