طراحی و اجرای سالن سینمایی

طراحی و اجرای سالن های سینمایی

طراحی و اجرای سالن های سینمایی ، سالن های همایشی و سالن های کنفرانس یکی دیگر از تخصص های شرکت نوین چیر می باشد . طراحی و اجرای سالن های سینمایی دارای ضوابط و استانداردهای ملی و مصوب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور میباشد بنابراین باید به کلیه اصول و ضوابط طراحی در آن توجه کرد.

در دکوراسیون و طراحی سالن های سینمایی  علاوه بر مسائل موارد فنی و استانداردهای فنی ، زیبایی سازه ، جذابیت معماری آن اهمیت دارد. دکوراسیون سالن های سینمایی شامل جانمایی تجهیزات سیستمهای صوتی و تصویری ، نورپردازی مناسب ،  ، کیفیت و ارگونومی صندلیها ، کفپوش و پوشش دکوراتیو دیوار و آکوستیک حرفه ای سالن و … می باشد.

طراحی و اجرای سالن های سینمایی

استانداردها و بخش های مختلف سالن های سینمایی

ورودی سالن های سینمایی :

ورودی سالن های سینمایی باید طوری باشد که از تجمع افراد در پشت در جلوگیری شود و افراد بتوانند به راحتی بلیط تهیه نمایند و وارد سالن شوند بدون اینکه اتفاقی بیفتد. ورودی سالن ها مهمترین بخش سالن ها می باشد باید در طراحی و اجرای آن توجه زیادی کرد.

مساحت ورودی سالن ها باید به گونه ای باشد که  از لحاظ ابعادی در هر متر مربع حداکثر ۶ نفر بتوانند قرار گیرند.

اگر افراد به صورت خطی قرار بگیرند (صف) هر ۴ نفر ۸۷/۱ متر بصورت طولی فضا نیاز داریم پس نتیجه میگیریم اگر افراد بخواهند وارد سالن شوند بهتر است آنها را بصورت خطی سازماندهی کنیم و مساحت را به صورت خطی در نظر گرفت.

سالن انتظار سینما :

طبق استانداردها و ضوابط طراحی سینما مصوب سازمان مدیریت و برنامه‌ریز کشور حداقل میزان سطح اشتغال سالن انتظار سینما به ازای هر نفر ۳۵/۰ متر مربع و حداقل حجم سرانه سالنهای سینما ۵/۱ متر مربع می‌باشد.

تعداد صندلی های سالن به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۱۰ صندلی می‌باشد. در صورت داشتن اختلاف سطح سالن با بیرون حداکثر شیب راهرو ورودی ۸ درصد و عرض آن حداقل۲/۱ متر باشد.

حداقل عرض ورودی سالن انتظار به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۶ سانتی‌متر می‌باشد.

 

بخش های ورودی‌ و خروجی‌ سالن نمایش سینما

به طور کلی ورودی‌ها و خروجی‌های سالن نمایش سینما باید به گونه‌ای باشند که در معرض دید باشند و از ورود سروصدا به داخل و خارج سالن جلوگیری کنند.

حداقل تعداد در خروجی سالن نمایش  سینمایی ۲ عدد می‌باشد و فقط در موارد خاص مانند گنجایش سالن کمتر از ۱۰۰ می‌تواند ۱ عدد باشد.

تمامی این استانداردها مطابق قانون و ضوابط طراحی می باشد.

نکته مهمی که باید در طراحی سالن های نمایش سینمایی باید به آن توجه کرد طراحی درب های خروجی می باشد ، درب های خروجی برای سالن هایی که ظرفیت ان ها بالای صد نفر می باشد باید به طرف بیرون باز شود .

حداقل فاصله دو در خروجی از هم  ۵ متر می‌باشد و نباید از درهای یک لنگه استفاده نمود و بلکه باید از درهای دو لنگه استفاده گردد.

درهای سالن نمایش نباید قفل داشته باشند و بهتر است دارای ثابت‌کننده‌های فشاری باشند که با یک فشار روی آنها، در ثابت گردد.تا از خطرات احتمالی جلوگیری کرد.

طراحی و اجرای سالن های سینمایی

اتاق پروژکتور سالن سینمایی 

اتاق پروژکتور شامل حداقل ۲ عدد پروژکتور به ابعاد ۱۰۰×۶۰ سانتی‌متر، میزهای برگردان و بازبینی فیلم به ابعاد ۸۰×۱۲۰ سانتی‌متر واتاق تقویت‌کننده‌های صدا می‌باشد.

دستگاه‌هایی مانند رکتی نایر، تابلوی اصلی برق اتاق پروژکتور، و مسیرهای نور سالن و قفسه‌های فلزی مخصوص نگهداری فیلم در فضاهای مستقل قرار دارند.

اتاقک کوچکی جهت نگهداری باطریهای مخصوص روشنایی ایمنی سینما و سرویس بهداشتی در جنب اتاق پروژکتور قرار دارند.

ابعاد اتاق پروژکتور با توجه به ابعاد پروژکتورها، فواصل آنها از هم و از دیوارهای جانبی، و میزهای برگردان و بازبینی فیلم و دستگاههای تقویت صدا در نظر گرفته می‌شود. دیوارها و کف اتاق پروژکتور باید قابلیت ۲ ساعت مقاومت در مقابل آتش‌سوزی را داشته باشند.

مصالح به کار رفته در اتاق پروژکتور جهت نازک‌کاری و آکوستیک نباید قابل احتراق باشند کف اتاق پروژکتور برای انتقال کابلهای برق و صدا باید دو جداره بوده و کفپوش آن در مقابل برق عایق باشد.

وجود شیر یا کپسول آتشنشانی در نزدیک اتاق پروژکتور نیز توصیه می‌گردد.