طراحی صندلی سینمایی در سالن ها

صندلی سینمایی در سالن ها

همانطور که در مقالات قبلی بیان شد امروزه ، طراحی صندلی سینمایی در سالن های آمفی تئاتر ، سالن های همایشی ، سالن های سینمایی مناسب و استاندارد  دغدغه بسیاری از طراحان ، ارگان ها ، شرکت ها و … شده است.

طراحی صندلی سینمایی ، صندلی همایشی ، صندلی آمفی تئاتر نیازمند یک روابط پیچیده ارگونومی طراحی می باشد.

علاوه بر طراحی صندلی ها طراحی چنین سالنهایی نیازمند رعایت ظوابط و استانداردهای فنی و تخصصی خاصی می باشد که طراح باید به آن ها توجه بسزایی داشته باشد.

صندلی سینمایی

طراحی سالن های سینمایی

همه ما می دانیم طراحی سالن های سینمایی به دلیل استفاده عموم افراد و همچنین رفت و آمد افراد از تمامی قشر جامعه بسیار اهمیت دارد.

بنابراین از آنجا که تجهیزات سالن سینما به طور تقریبی در تمام روز روشن و در حال استفاده می باشد ، و افراد زیادی در آن رفت و آمد می کنند الزاما باید از بالاترین کیفیت و استاندارد های لازم برخوردار باشد.

به این علت تمامی تجهیزات به کار رفته در طراحی سالن ها و اجزای آ ن ها باید از مقاومت سخت افزاری و نرم افزاری مناسب برخوردار باشد.

در سالن های سینمایی رقابت طراحان نسبت به طراحی سالن های دیگر بسیار شدیدتر است. چون افراد زیادی با هر گروه سنی و از هر قشر جامعه در آن حضور خواهند داشت.

همانگون که ذکر شد در طراحی سالن های سینمایی این نکته را باید در نظر گرفت که یک محیط شلوغ، گرم و پر سروصدا مشتاق ترین بازدید کننده را از فضا دور خواهد کرد.

طراح باید بر این موضوع واقف باشد که فضاهای طراحی شده طبق استانداردها و دارای فواصل مناسب و راهروها ، پلکان و رمپ های ورودی و خروجی ، نور پردازی مناسب ، آکوستیک بودن سالن و … باشد.

صندلی سینمایی

نور پردازی سقفی در سالن ها باعث بهبود فضای سالن می شود. باید این نکته را در طراحی هر سالنی در نظر گرفت که بازدید کننده احتیاج دارد در فضایی مکث کند بنشیند و استراحت نماید پس سال های سینمایی ، آمفی تئاتر و … باید دارای یک سالن خروجی طراحی شده باشد.

استفاده از راهروهای استاندارد و گوناگون در خارج و داخل سالن و همچنین پلکان علاوه بر راحتی افراد باعث ایجاد تنوع بصری  نیز خواهد شد . خصوصا در سالن های سینمایی بیننده مشتاق خواهد شد تا دقایقی را نیز تا شروع فیلم در آن محل ها سپری کند.

صندلی سینمایی در سالن های سینمایی

همانظور که در مقالات قبلی بیان شد عوامل گوناگونی در طراحی سالن ها از جمله سالن های سینمایی موثر خواهد بود و باید به آن ها توجه کرد.

یکی از آن الگوریتم ها که در طراحی سالن ها باید به آن توجه کرد طراحی صندلی سینمایی ، طراحی صندلی همایشی ،  طراحی صندلی آمفی تئاتر و … می باشد.

صندلی سینمایی باید دارای استانداردهایی باشد.

از جمله این استانداردها تکیه گاه کوتاه در صورت صاف بودن کف و تکیه گاه بلند در صورت پلکانی بودن سالن می باشد. ارتفاع این تکیه گاه ها تا ۷۵ سانتی متر متغیر خواهد بود.

اگر کف سالن به صورت صاف بود طراحی تکیه گاه صندلی ها باید به گونه ای باشد که افراد انتهای سالن دید مناسبی را به جلو داشته باشند.

مضاف بر این روی دسته های صندلی سینمایی باید قسمتی برای قرار دادن لیوان نوشیدنی و یا خوراکی ها باشد که محل قرار دادن خوراکی ها برای هر فرد در پشت صندلی تعبیه و طراحی خواهد شد.

به گونه ای که پشت صندلی جلویی هر فرد محلی برای قرار دادن غدا ، خوراکی ها و … می باشد.

فواصل صندلی های متصل بهم ۳۵ سانتی متر می باشد.

کلیه استاندرادهای طراحی صندلی سینمایی ، صندلی آمفی تئاتر و … در مقالات قبلی بیان شده است.

صندلی آمفی تئاتر

صندلی سینمایی در سالن های آمفی تئاتر و همایش

همانطور که طراحی و تولید صندلی سینمایی باید دارای استانداردهایی باشد صندلی های سالن های آمفی تئاتر و سالن های همایش نیز باید دارای استاندارد هایی در سالن ها باشند.

علاوه بر این تنوع و بازی در ارتفاع سقف و نیز رنگ دیوارها و صندلی ها در طراحی سالن بسیار موثر و مهم است.

مقوله بکار گیری رنگ و طراحی روانشناختی رنگ ها در یک فضا بسیار گسترده است که در مقالات بعدی به آن خواهیم پرداخت.

به طور کلی سالن های همایش و کنفرانس به دلیل برگزاری سیمینارها و همایش ها از اهمیت خاصی در مسائل زیبا شناختی معماری ،موارد فنی و تخصصی ،تجهیزات سن، و دیوارپوش های مناسب و همپنین آکوستیک و …. برخوردار هستند.