طرح بندی و ابعاد صندلی های آمفی تئاتر

طرح بندی و ابعاد صندلی های آمفی تئاتر

طرح بندی و ابعاد صندلی های آمفی تئاتر

تنظیم صندلی های آمفی تئاتر عمومی: ۲نوع اساسی

ترتیبات صندلی در یک طرح صندلی سالن اجتماعات (یا فضای مجمع) یا به عنوان “چند راه” و یا “قاره ای” شناخته می شود.

این اصطلاحات معمولا در دستورالعمل های استانداردهای طراحی، کدهای ساختمان و سایر مدارک معماری مشابه یافت می شوند. هر اندازه منحصر به فرد است، با دستورالعمل های خاصی نظیر اندازه ردیف، فاصله ردیف و روش های خروج.

اساسا، یک ترتیب چند ردیف حداکثر ۱۴-۱۶ صندلی در هر ردیف با دسترسی به راه در انتها خواهد داشت.

اگر می توان از یک انتهای یک ردیف فقط یک راهرو استفاده کرد، تعداد صندلی ممکن است محدود به ۷ یا ۸ باشد.

در یک طرح سالن قاره ای، تمام کرسی ها در یک بخش مرکزی واقع شده اند. در اینجا حداکثر تعداد صندلی در هر ردیف می تواند تا حد زیادی از محدودیت های تعیین شده در یک تراز چند ردیف تجاوز کند.

اگر چه به نظر می رسد که فضای بیشتری برای آن مطرح شده است، برنامه صندلی های آمفی تئاتری  قاره ای اغلب کمتر از کارآیی یک ترتیب چند ردیف است. در حقیقت، اگر آن را با دقت برنامه ریزی کنید، تنظیمات قاره ای اغلب می تواند صندلی همایش های بیشتری را در فضای یکسان قرار دهد.

برای برنامه ریزی اولیه، به طور متوسط می توان از ۷،۵ فوت مربع برای هر فرد استفاده کرد.

اندازه صندلی سالن همایش_عرض صندلی

طرح بندی و ابعاد صندلی های آمفی تئاتر

راحتی صندلی در ابتدا با عرض صندلی فردی تنظیم می شود.اندازه های موجود از ۱۸ تا ۲۴محدود هستند اگرچه همه صندلی های آمفی تئاتری ممکن نیست توسط یک تولید کننده ساخته شود.

بیشترین استفاده از عرض صندلی ۲۱،۲۰و۲۲ است

لازم به ذکر است که این ابعاد اسمی هستند که از مرکز تا مرکز پاها پشتیبانی می شوند. اگر راحتی صندلی یک اولویت بالایی باشد، باید به یک عرض خاص و فضای مورد استفاده در صندلی ها برای تعیین اندازه واقعی توجه کرد. معمولا، با توجه به حداقل عرض صندلی های همایش  به عرض ۱۸ “و ۱۹” محدود است. به طور معمول، تمام تولید کنندگان صندلی های خود را در کنار یک خط خیالی قرار می دهند که ممکن است به عنوان “خط داده”، “شعاع خط کارکتر” و یا چیزی شبیه به آن اشاره شود. برای برنامه ریزی دقیق در یک طراحی سالن آمفی تئاتر ، این خط صندلی های سینمایی باید شناسایی شود تا بتواند پتانسیل یک صندلی همایشی را از بین نبرد.

فاصله ردیف یا پشت به پشت صندلی های آمفی تئاتر موضوع مهمی در بهبود و راحتی سالن اجتماع در طرح صندلی سالن همایش خود را در بردارد.حداکثر فاصله آکس به آکس صندلی آمفی تئاتر جلوی تا صندلی آمفی تئاتر پشتی ۳۶ سانت میباشد و راحتی صندلی به طور قابل توجهی بهبود یافته و در امتداد ردیف افراد نشسته با اختلال کمتری مواجه شوند.

طراحی کف

کف های تخت به افراد اجازه می دهد زانو و پاها خود را حتی تحت شرایط حداقل فاصله در زیر ردیف جلویی خود قرار دهند. در اینجا فرد میتواند از فضای باز تحت یک صندلی همایشی و فضای آزاد ایجاد شده توسط پشت صندلی آمفی تئاتر استفاده کند.

با افزایش شیب سطح، این “فضای آزاد” کاهش می یابد.

شیب سالن و چیدمان صندلی های آمفی تئاتر باید به گونه ای باشد که سر تماشاچی ردیف پایین مزاحم دید تماشاچی ردیف پشت سر نگردد بدین منظور نیاز است تا علاوه بر ارتفاع استاندارد بین دو ردیف، ارتفاع صندلی کمی بالاتر از سر تماشاچی باشد.

در جایی که در انتهای سالن یک دیوار وجود دارد، روش توصیه شده این است که ابعاد ردیف آخر را به اندازه کافی برای جابجایی هرگونه همپوشانی به همراه حداقل فاصله بین دیوار و لبه بالای صندلی  افزایش دهیم.

ساختار و دستورالعمل ایمنی صندلی آمفی تئاتر

قبل از صحبت در مورد دستورالعمل ایمنی صندلی های آمفی تئاتر باید بگوییم که این مقاله قصد قضاوت و تصمیگیری ندارد. فاصله پشت صندلی ردیف جلویی تا جلوی صندلی ردیف پشتی حداقل باید ۲۰ سانتی متر باشد. این قوانین بین روش های قاره ای و خطی متفاوت است.

دستورالعمل های راهرو

راهرو ها باید به دقت مورد برای تنظیم صندلی ها بررسی شود. عرض راهرو  در سالن های قاره ای به نسبت سالن های خطی بیشتر می باشد. باید فضای عبور به شکلی باشد که مهمانان بتوانند به راحتی به صندلی مورد نظر رسیده و یا از سالن خارج شوند.

درب های خروج

در بحث استانداردها ، قوانین زیادی در زمینه خروجی ها ، چراغ های اضطراری و شیب سالن وجود دارد. درب خروجی باید به شکلی باشد که مهمانان در صورت بروز حادثه ای به راحتی بتوانند درب خروج را پیدا نموده و سالن در سریعتر زمان ممکن تخلیه شود. شیب درب خروجی باید همسطح با شیب سالن بوده و باعث جلوگیری از خروج افراد در مواقع اضطراری نگردد.

سایر ملاحظات ایمنی سالن های آمفی تئاتر

پایه های صندلی باید موازی با راهرو سالن باشد و منجر به سقوط افراد نگردد. همچنین صندلی های هر ردیف نباید فاصله خالی با ردیف پشتی داشته باشند. این ممکن است منجر به افتادن پای مهمانان در هنگام عبور در راهرو شوند .

این وضعیت شکاف بین صندلی های پایه را در مراحل گودال یا دیوارهای جانبی ایجاد می کند و هماهنگی راهروی نامنظم ایجاد می کند. در بعضی موارد، استفاده از صندلی های گسترده تر ممکن است به کاهش فاصله کمک کند، اما اغلب مشکلات را می توان از طریق مشکل اولیه مقدماتی اجتناب کرد.

دید:آیا کاربران می توانند ببینند؟

یکی از مهمترین بخش های طرح صندلی سالن شما، دید است. همانطور که بیشتر گفته شد، سالن های اجتماع ، دستورالعمل های راحتی، طراحی کف و شکل کلی فضای اجتماع همه در بخشی از برنامه های صندلی نقش دارند درک پایه ای از تجزیه و تحلیل خطی و دستورالعمل های مربوط به برنامه ریزی، می تواند در دستیابی به یک سطح قابل قبول برای مشاهده برای تماشاگران

شاید طرح ریختن فیلم نیازمند تحلیل انتقادی است، زیرا محل نشستن ناچیز در تصاویر تحریف شده منجر خواهد شد برای این فعالیت، پارامترهای صندلی توسط صفحه یا اندازه تصویر تعیین می شود.

زاویه ۳۰ درجه تا ۴۵ درجه عمود بر لبه های دور و نزدیک صفحه می تواند حد مجاز صندلی را تعیین کند، در حالی که ارتفاع صفحه یا تصویر ممکن است حداکثر فاصله را تعیین کند. حداقل ارتفاع یا نزدیکترین صندلی توصیه شده توسط ارتفاع صفحه تنظیم می شود

این که آیا برنامه ریزی فیلم بخشی از برنامه طراحی برای طرح صندلی سالن نشیمن یا فضای مجلس است یا خیر، تجزیه و تحلیل خطوط دید (افقی و عمودی) بسیار توصیه می شود.

صندلی متمرکز

این اثر متناوب می تواند به روش های مختلفی انجام شود.

۱٫اولین (و ساده ترین) رویکرد، جابجایی هر ردیف دیگر توسط چند اینچ است، با فرض ردیفهای مستقیم
۲٫گزینه دوم می تواند جایگزین مقادیر عجیب و غریب صندلی ها در سطوح پی در پی باشد

با این حال، اگر هماهنگی مسیر راه نا منظم از هر دو راه حل غیر قابل قبول باشد، نتایج مشابه را می توان با روش های دیگری به دست آورد.

بهتر است ردیف های صندلی به صورت قاره ای یا قوس دار باشید که باعث افزایش دید تماشاچیان و چمیدمان آن هم زیبا میشود و همچنین هرچه از مرکز دور می شویم

هنگام تهیه یک تحلیل عمودی برای طرح صندلی سالن نشیمن، حداقل آرایش برای بالا بردن بیننده در مقابل یک فرد مستقیما در مقابل او ۴٫۵ “تا ۵” خواهد بود

شاید در زمان سخنرانی مهم نباشد که تماشاگران قسمت پایینی بدن سخنران را ببینیند اما در زمان نمایش فیلم آنها باید تمام پرده را تا پایین و به صورت کامل مشاهده کنند. این مورد می تواند با بالا بردن پرده نمایش به راحتی حل گردد. شیب سالن نباید به صورت ثابت و یکنواخت باشد و نیاز است تا به صورت پله ای هر ردیف قرار گرفته باشد. این مورد به بهبود دید تماشاچیان کمک شایان می نماید.

با کشیده شدن صندلی آمفی تئاتر می توان سر تماشاچی ردیف جلو را از دید تماشاگر ردیف عقب پنهان کرد. این گزینه باعث می شود تا تمرکز تماشاگر به سن و پرده نمایش افزایش یابد.

نمونه های چیدمان صندلی

این بخش آخر به تجزیه و تحلیل چندین پروژه صندلی های سالن آمفی تئاتر اختصاص داده شده و نمونه هایی از چیدمان صندلی های آمفی تئاتری را فراهم می کند.

توضیح شرایط

فرم تئوری پایه  همان شکل که قبلا در این مقاله توضیح داده شد.

تعداد صندلی – تعداد واقعی صندلی های ثابت نصب شده است.

محل اجتماع – شامل تمام فضایی است که مستقیما توسط صندلی های ثابت و همچنین راه های مجاور اشغال می شود.

فضای صندلی – محل صندلی تقسیم بر تعداد صندلی ها.پ

فاصله ردیف ابعاد خطی بین سطرهای اندازه گیری شده از نقطه مرجع مشترک، یعنی صندلی عقب.

بیشترین فاصله نشتن –  صندلی که به عنوان دورترین فاصله از یک صفحه نمایش یا صحنه طرح ریزی شده است.

ارتفاع سن – ارتفاع مرحله بالای خط کف با ردیف اول صندلی.

طراحی کف – کف ممکن است صاف، شیب دار یا پله ای باشد.

نمونه های چیدمان صندلی

در زیر ۳ نمونه از طرح های صندلی و مشخصات آنها وجود دارد:

طرح بندی و ابعاد صندلی های آمفی تئاتر

مثال یک

فرم پایه تئاتر – مرحله پایانی

تعداد صندلی ها – ۵۵

مساحت – ۴۱٫۴ متر مربع

فاصله ردیف – ۲٫۹

بیشترین فاصله صندلی – ۲۲

ارتفاع سطح – صاف و پله ۸

طرح بندی و ابعاد صندلی های آمفی تئاتر
مثال دو

فرم پایه تئاتر – ۴/۳

تعداد صندلی ها – ۵۶

مساحت – ۵۷٫۲۲ متر مربع

فاصله ردیف – ۱۱٫۱

بیشترین فاصله صندلی – ۳٫۳

ارتفاع سطح –پله ۴

طرح بندی و ابعاد صندلی های آمفی تئاتر

مثال سه

فرم پایه تئاتر

تعداد صندلی ها – ۸۰

مساحت – ۶۴٫۴ متر مربع

فاصله ردیف – ۲۵

بیشترین فاصله صندلی – ۳٫۶

ارتفاع سطح –پله ۶

منبع:وبلاگ سایت نوین چیر